جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مهیار مولوی

بازار کار برق صنعتی

بازار کار برق صنعتی

بازار کار برق صنعتی! در حال حاضر، هرگاه به هر کسب و کاری وارد شوید، نیازمند تخصص و آموزش های لازم هستید. طراحی، اجرا و به طور کلی حرفه تابلو برق یکی از این حرفه ها است که البته به دلایل مختلف، از جمله افزایش تقاضا، بازار کار بسیار خوبی دارد. اگر قصد ورود به این حرفه را دارید، حتماً به دنبال آن هستید که میزان درآمد طراحی و اجرای تابلو برق را بدانید و از سودآور بودن آن اطمینان حاصل کنید. بنابراین با ما همراه شوید.
تجربه نشان می‌دهد که طراحی، ساخت و اجرای تابلو برق یکی از شغل‌هایی است که در حال حاضر بازار کاری قوی و درآمد بالایی دارد. امروزه با توجه به اهمیت تابلو برق در بخش‌های تجاری و صنعتی، طراحی، ساخت و اجرای تابلو برق صنعتی از بازار کار قوی و پررونقی برخوردار است، زیرا تابلو برق به عنوان یکی از عناصر اساسی در کارخانه‌ها، واحدهای پتروشیمی، پالایشگاهی، صنایع سبک و سنگین، واحدهای مسکونی، اداری و تجاری استفاده می‌شود.
به همین دلیل می‌توان گفت تابلو برق صنعتی در ایران و سایر کشورها بازار کار قوی و پرمزیتی دارد. با توجه به تخصصی بودن طراحی، ساخت و اجرای تابلو برق، افراد متخصص در این حوزه از بازار کار قوی و پرفرصتی بهره‌مند هستند. برای ورود به بازار کار تابلو برق، باید با تمامی مهارت‌ها و شرایط این حرفه آشنا شوید. در ادامه به بررسی این عوامل خواهیم پرداخت.

معرفی شغل برقکار صنعتی

فرد شاغل در برق صنعتی (مهندس برقکار صنعتی) کسی است که انجام تمامی فعالیت‌های مربوط به رشته برق صنعتی را انجام می دهد. این شغل شامل انجام کارهای مختلفی مانند طراحی تابلو برق صنعتی، مونتاژ تجهیزات ، سیم‌کشی ، برنامه‌نویسی PLC و … می‌شود. این شغل در کارگاه ها ، کارخانجات صنعتی، پالایشگاه‌ها، ساختمان‌ها و سایر مکان‌های صنعتی انجام می‌شود.
برای کسب اطلاعات درباره ورود به شغل برق صنعتی، می‌توانید به لیست زیر نگاهی بیندازید:
لازمه ورود به شغل برق صنعتی: آشنایی با تابلو برق ، تسلط بر طراحی انواع تابلو برق ، نحوه چیدمان تجهیزات ، مهارت در سیم‌کشی و … می باشد.
یادگیری و ورود به مشاغل حوزه برق صنعتی: از طریق تحصیل آکادمیک در رشته مرتبط یا شرکت در دوره‌های آموزشی امکان پذیر می باشد.
شغل برق کار صنعتی نیازمند تمرکز و دقت بسیار بالا است. اگر شما این ویژگی‌ها را ندارید، قادر به کسب درآمد مناسب از این شغل نخواهید بود. دانش و مهارتی که در این شغل لازم است داشته باشید بسیار اهمیت دارد و باید تلاش کنید تا بهترین این زمینه باشید.
برای انتخاب شغل برق کاری صنعتی، ضرورت دارد که درک کاملی از تمام وظایف آن داشته باشید. در آغاز کار، باید بفهمید که آیا شما به عنوان یک برقکار دارای توانایی‌ها و ویژگی‌های مورد نیاز هستید یا خیر. به عنوان مثال، اگر شما قادر به تحمل مدت زمان طولانی‌ای کار (معمولا ایستاده) بدون استراحت در این شغل نباشید، نمی‌توانید در حوزه اجرایی در این زمینه به موفقیت مورد انتظار دست یابید.

مهارت های لازم در شغل برقکاری صنعتی

همانطور که در این مقاله توضیح دادیم، بخش های زیادی در صنعت برق صنعتی وجود دارد که متخصصان می توانند در آن بخش ها مشغول به کار شوند، با این حال مهارت ها و ملزوماتی وجود دارد که برای تمامی برقکاران صنعتی است و هر کسی که در این حوزه فعالیت می کند باید به خوبی با آن ها آشنایی داشته باشد. در ادامه به این مهارت ها می پردازیم.
– طراحی و اجرای تابلوهای برق صنعتی در کارخانه‌ها و کارگاه‌ها (که به عنوان اصلی‌ترین وظیفه برقکاران صنعتی محسوب می‌شود).
– بررسی و کنترل تابلوهای برق صنعتی.
– حفاظت و تعمیر سیستم کنترل PLC.
– برنامه‌نویسی سیستم کنترل کننده ماشین‌های صنعتی (PLC).
– نصب و سیم‌کشی تابلوهای توزیع و تولید برق.
– نصب و سیم‌کشی مدارهای الکتریکی در هر نوع از محیط‌های صنعتی.
– تعمیر و تعویض موتورهای الکتریکی با رعایت کلیه نکات ایمنی و حفاظتی.
همچنین اهمیت بسیاری دارد که برقکاران صنعتی در هنگام انجام وظایف خود، به رعایت اصول ایمنی و حفاظتی توجه کنند. به عنوان مثال، در هنگام تعمیر و تعویض موتورهای الکتریکی، باید از وسایل حفاظتی مناسب استفاده شود تا از هرگونه خطر جلوگیری شود.

انواع شغل در رشته برق صنعتی

در رشته برق صنعتی، فرصت‌های شغلی متنوعی وجود دارد. برخی از این فرصت‌ها عبارتند از:
1. بهره بردار : این شغل شامل تنظیم ، نگهداری و بهره برداری از تجهیزات برقی صنعتی مانند تابلوهای برق، موتورها و ماشین‌آلات است.
2. برنامه‌نویسی PLC: در این شغل، شما مسئول برنامه‌نویسی و تنظیم کنترلرهای منطقی برنامه‌پذیر (PLC) برای کنترل فرآیندهای صنعتی هستید.
3. نصاب: در این شغل، نصب و راه‌اندازی تجهیزات برقی صنعتی در محل‌های مختلف مانند کارخانجات و ساختمان‌ها صورت می گیرد.
4. مهندسی برق صنعتی: اگر بخواهید مهندس برق صنعتی شوید، باید تحصیلات آکادمیک داشته باشید. البته که کاملا ضروری نیست ولی اهمیت بالایی دارد. با این حال به عنوان مهندس برق صنعتی، شما مسئول طراحی، نظارت و مدیریت پروژه‌های برقی صنعتی هستید.
5. توسعه دهنده سیستم‌های اتوماسیون صنعتی: در این بخش، مسئولیت توسعه و پیاده‌سازی سیستم‌های اتوماسیون صنعتی برای بهبود کارایی و کنترل فرآیندهای صنعتی بر دوش توسعه دهنده سیستم های اتوماسیون صنعتی است.
باید در نظر داشته باشید این ها فقط برخی از فرصت‌های شغلی در رشته برق صنعتی هستند و هنوز فرصت‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید در آن‌ها فعالیت کنید.

فرصت های کاری در حوزه برق صنعتی

مهم است تا در این حوزه شغلی، دانش و تجربه کافی را داشته باشید و با تکنولوژی‌های جدید آشنا باشید. در این صورت فرصت های شغلی بسیاری وجود دارد که بدون سرمایه، با اندکی سرمایه گذاری یا یک سرمایه گذاری کامل و درست بتوانید سود و درآمد مناسبی برای خود رقم بزنید. در ادامه به برخی از فرصت های کاری در حوزه برق صنعتی می پردازیم.
– اشتغال در اداره برق و نیروگاه‌ها به عنوان برقکار صنعتی.
– اشتغال به عنوان برقکار سیار در حوزه برق صنعتی.
– پس از دریافت مجوز کسب و راه‌اندازی کارگاه ، فعالیت به عنوان تابلوساز برق صنعتی و مشغول شدن در طراحی، ساخت و نصب تابلوهای برق.
– اشتغال به عنوان تکنسین برق صنعتی در کارخانجات، شهرک‌های صنعتی، کارگاه‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز تجاری، نظامی و تولیدی و غیره، و انجام وظایف مربوط به تعمیر و نگهداری تابلوهای برق.
– فعالیت در فروش تابلوهای برق صنعتی.

میزان درآمد فعالان حوزه برق صنعتی

باید در نظر داشته باشید که میزان درآمد برقکاران صنعتی تحت تأثیر عوامل گوناگونی قرار دارد. عواملی مانند دانش و مهارت، کیفیت ارائه خدمات، سرعت و دقت عمل و مشتری‌مداری از جمله عوامل مهم و تأثیرگذار بر میزان درآمد در این شغل هستند.
سطح دانش و مهارت تکنسین برقکار صنعتی به عنوان عامل اصلی، میزان درآمد در این شغل را تعیین می‌کند. به طور کلی می‌توان گفت میانگین حقوق متوسط برقکاران صنعتی تازه کار حدودا 10 میلیون تومان در ماه است (در سال 1402). اما این مبلغ با افزایش تجربه کاری و افزایش سطح تخصص، بیشتر هم خواهد شد. همچنین این که شما می خواهید در چه بخشی از برق صنعتی کار کنید اهمیت زیادی روی تعیین درآمد نهایی شما خواهد داشت.
به عنوان مثال اگر شما بخواهید یک فروشنده ابزارآلات برق صنعتی باشید، به شرط اجاره یک مغازه خوب و تمرکز روی آن، درآمد بیشتری از یک تکنسین برق صنعتی خواهید داشت. یا اگر شما یک وبسایت خدمات برق صنعتی راه اندازی کنید، مشتریان آنلاین زیادی به دست خواهید آورد که درآمد شما را از میانگین درآمدی سایر برقکاران صنعتی بالاتر می برد.

کارآفرینی در صنعت برق صنعتی در ایران

هنگامی که درباره کارآفرینی در صنعت برق صنعتی در کشور صحبت می‌کنیم، شاهد توسعه و رشد قابل توجهی در این صنعت هستیم. صنعت برق یکی از مهم‌ترین صنایع در ایران است و نقش حیاتی در تأمین انرژی مورد نیاز صنعت و جامعه دارد. با افزایش تقاضا برای برق و توسعه فناوری‌ها در این زمینه، فرصت‌های بزرگی برای نوآوران و کارآفرینان برای موفقیت و رشد وجود دارد.
علاوه بر این، صنعت برق صنعتی در زمینه کنترل هوشمند و اتوماسیون سازی کارها در حال توسعه بوده و روندی رو به رشد دارد. صنعت برق و به خصوص برق صنعتی، نیازمند تکنولوژی‌های پیشرفته برای تضمین کارآیی تولید، توزیع و بهره‌برداری بهینه از انرژی است. بنابراین، تقاضای بزرگی برای راهکارهای هوشمند و اتوماسیون در صنعت برق وجود دارد که افراد زیادی می‌توانند به عنوان کارآفرین با استفاده از آن به صورت نوآورانه ای بهره ببرند و این دست خلاقیت یک فرد است که چگونه بخواهد در این فضا و این صنعت کارآفرینی کند.

کارآفرینی آنلاین در صنعت برق صنعتی – کسب درآمد آنلاین از برق صنعتی

کارآفرینی آنلاین در زمینه برق صنعتی در ایران یک فرصت بزرگ برای کسب و کارهای نوپاست. با توسعه فناوری و پیشرفت اینترنت، امکانات و زیرساخت‌های لازم برای راه‌اندازی کسب و کارهای آنلاین در ایران بهبود یافته است و ایران یکی از بزرگ ترین بازارهای کسب و کار اینترنتی را در خاورمیانه دارد. در زیر تعدادی از ایده‌های کسب و کار آنلاین در زمینه برق صنعتی در ایران را معرفی می‌کنیم و درباره آن توضیح می دهیم:
1. فروش تجهیزات برق: می‌توانید یک فروشگاه آنلاین برای فروش تجهیزات برق صنعتی مانند ، تابلو برق، رله و سوئیچ، سیم و کابل ، ژنراتور ، موتور ، باتری ، لامپ های LED و غیره راه‌اندازی کنید. این کسب و کار می‌تواند به صنعت برقی و ساخت و تولید در ایران سرویس رسانی کند.
2. ارائه خدمات مهندسی برق آنلاین: می‌توانید به عنوان یک مهندس برق خدمات مشاوره و طراحی در زمینه برق صنعتی را ارائه دهید. با استفاده از ابزارهای ارتباطی آنلاین مانند ویدیوکنفرانس، می‌توانید با مشتریان خود در ایران در ارتباط باشید و به آن‌ها کمک کنید تا پروژه‌های برق صنعتی خود را بهبود دهند.
3. آموزش آنلاین در زمینه برق صنعتی: می‌توانید به عنوان یک متخصص برق آموزش‌های آنلاین در زمینه برق صنعتی را ارائه دهید. این آموزش‌ها می‌توانند شامل مباحث مرتبط با برق، الکترونیک، کنترل و اتوماسیون و سایر موضوعات مرتبط با صنعت برقی باشند.
4. توسعه نرم‌افزارهای برقی: می‌توانید به عنوان یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار در زمینه برق صنعتی فعالیت کنید. می‌توانید نرم‌افزارهایی برای کنترل و مانیتورینگ سیستم‌های برقی، طراحی و تحلیل شبکه‌های برقی و سایر نیازهای صنعت برقی توسعه دهید.
مواردی که ذکر شد بخش نه چندان بزرگی از ایده هایی بود که می توانید در حوزه برق صنعتی انجام دهید. شما خودتان می توانید با توجه به خلاقیت خود، نیازها و فرصت‌های موجود در بازار، ایده‌های خود را در زمینه برق صنعتی به صورت آنلاین عملی سازید.

عوامل موفقیت در حوزه کاری برق صنعتی

عوامل بسیاری هستند که می‌توانند به شما در رسیدن به موفقیت در شغل برق صنعتی کمک کنند. البته هر یک از این عوامل می‌توانند به تنهایی یا به صورت ترکیبی تأثیرگذار باشند. در ادامه، به توضیح بیشتر درباره هر یک از این عوامل می‌پردازیم و نکاتی مهم برای موفقیت در این حوزه را توضیح می دهیم.
1. ارتقاء دانش و مهارت: به روز بودن با تکنولوژی‌ها و روش‌های جدید در حوزه برق صنعتی، می‌تواند شما را قادر کند کارهای پیشرفته‌تر و بهتری انجام دهید. شرکت در دوره‌های آموزشی و کسب مدارک معتبر می‌تواند به شما کمک کند تا مهارت‌های فنی و تخصصی خود را بهبود بخشید. به این منظور می توانید از دوره های آموزشی حضوری و آنلاین استفاده کنید. همچنین برخی از آموزش دهندگان به شما مدرک فنی و حرفه ای معتبر می دهند و بدین ترتیب فرایند استخدام شما راحت تر است و یک امتیاز مثبت محسوب می شود.
2. تجربه کسب کنید: کسب تجربه در زمینه‌های مختلف برق صنعتی، شما را با چالش‌ها و مشکلات مرتبط با این حوزه آشنا می‌کند. این تجربه می‌تواند شما را در تصمیم‌گیری‌های صحیح و انجام کارهای عملی بهتر کند. در اوایل کار به فکر درآمد بالا نباشید و بهتر است برای چند ماه کارآموزی کنید. البته متاسفانه در بازار ایران مفهوم کارآموزی بد جا افتاده در حالیکه در کشورهای توسعه یافته علاوه بر پرداخت دستمزد به کارآموزان آن ها را برای استخدام آموزش می دهند. پس بهتر است کسانی را پیدا کنید که شرایط کارآموزی خوبی ارائه می کنند.
3. ارتباطات مؤثر: برقراری ارتباط خوب با همکاران، مدیران و مشتریان از اهمیت بالایی برخوردار است. توانایی ارتباط مؤثر و مهارت‌های ارتباطی قوی می‌توانند به شما در حل مسائل، همکاری مؤثر و ایجاد روابط حرفه‌ای کمک کنند. به این منظور سعی کنید در همایش ها و سمینارها شرکت کنید. انجمن های آنلاینی هستند که شما می توانید در آنجا دوستان همکاری پیدا کنید و همچنین می توانید افراد موفق این صنعت را پیدا کرده و با آن ها ارتباط بیشتری داشته باشید.
4. رعایت ایمنی: در کارهای برق صنعتی، رعایت اصول ایمنی و استفاده از تجهیزات محافظتی ضروری است. این شامل استفاده از لباس‌ها و تجهیزات محافظتی، رعایت دقیق دستورات ایمنی و آموزش‌های مرتبط با ایمنی است. رعایت ایمنی ضمن حفظ جان شما و مشتریان، شما را خوشنام می کند. اگر روی ایمنی کارهایتان وسواس منطقی داشته باشید، همه شما را به عنوان یک فرد حرفه ای می شناسند که برای مشتریانش ارزش قائل است.
5. رشد حرفه‌ای: تلاش برای رشد و پیشرفت حرفه‌ای، شامل یادگیری مستمر و شرکت در دوره‌های آموزشی مرتبط، می‌تواند شما را در ارتقای مهارت‌های فنی و مدیریتی کمک کند. همچنین، توسعه مهارت‌های فردی و مهارت‌های نرم مانند مدیریت زمان و تیم، نیز می‌تواند به شما در رشد حرفه‌ای کمک کند. بهتر است در کلاس های خارج از برنامه شرکت کنید و بخشی از درآمد خود را صرف آموزش دیدن کنید. مطمئنا راه های جدیدی برای کسب درآمد پیدا خواهید کرد و نه یک قدم بلکه گاهی چندین قدم از رقبای خود جلو می افتید.
6. انعطاف‌پذیری: در حوزه برق صنعتی، ممکن است با تغییرات و چالش‌های متنوعی مواجه شوید. انعطاف‌پذیر بودن و آماده برای پذیرش تغییرات و انجام کارهای جدید، می‌تواند به شما کمک کند تا در مقابل چالش‌ها مقاومت کنید و در مسیر موفقیت پیشرفت کنید. سعی کنید با انجام تمریناتی صبوری را تمرین کنید و به هنگام مواجهه با چالش ها و مشکلات دید مثبتی داشته باشید و سعی کنید به بهترین شیوه ممکن آن ها را حل کنید.

در ادامه بخوانید: تفاوت رله آندر ولتاژ و بوبین آندر ولتاژ

7. ایجاد شبکه حرفه‌ای: برقراری ارتباط با افرادی که در صنعت برق فعالیت می‌کنند، می‌تواند به شما در یافتن فرصت‌های شغلی، به اشتراک گذاشتن تجارب و اطلاعات، و ایجاد روابط حرفه‌ای مفید کمک کند. این شبکه حرفه‌ای می‌تواند منبعی از اطلاعات، راهنمایی و حمایت باشد. به این منظور می توانید در لینکدین و انجمن ها فعالیت کنید. با توجه به اینکه افراد زیادی در اینجور جاها فعال نیستند، شما می توانید از آن به عنوان یک مزیت رقابتی استفاده کنید.

نتیجه گیری و سخن پایانی: بازار کار برق صنعتی

در این مقاله سعی کردیم مهم ترین نکات درباره بازار کار برق صنعتی، کسب درآمد از برق صنعتی و روش های آنلاین را توضیح دهیم. بهتر است برای کار خود هدفگذاری کنید. این کار می توانید شروع و قدم نهادن در مسیر یادگیری برق صنعتی باشد یا پیشرفت و توسعه بیشتر شما در این مسیر. فرقی نمی کند که کجای کار هستید، بهتر است هدفگذاری کنید و اهداف خود را بنویسید. این اهداف باید مالی و پیشرفت شغلی باشند و نوشتن به شما کمک می کند که به اهداف خود پایبند باشید.
نکته ای که باید مدنظر داشته باشید این است که افراد بسیاری حرف می زنند و از اهداف می گویند، اما با وجود اهمیتی که برای هدف قائلیم، هدفگذاری مهم ترین بخش کار نیست بلکه عملگرایی است که موفقیت شما را تضمین می کند. هر چقدر بیشتر تمرکز خود را روی کار بگذارید و عملگراتر باشید، در نهایت می توانید در این حوزه پیشرفت های بیشتری داشته باشید.
تجربه شما چیست؟ آیا می خواهید وارد این بازار شوید؟ ایده ای دارید که دوست دارید آن را انجام دهید؟ اشتباهی کرده اید که دوست ندارید بقیه انجام دهند؟ شما می توانید برای ما کامنت بگذارید و درباره این موضوع صحبت کنید و سوالات خود را مطرح کنید. متخصصین ما در فیوتکس در اسرع وقت به شما پاسخ خواهند داد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x