جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مهیار مولوی

صفر تا 100 تست رنگ تابلو برق

صفر تا 100 تست رنگ تابلو برق

صفر تا 100 تست رنگ تابلو برق! یکی از تجهیزات اصلی در صنعت برق، تابلو برق‌ها هستند؛ بنابراین هر گونه کوتاهی در ساخت و تولید آنها زیان‌های جبران ناپذیری را به دنبال دارد. تمامی تابلو برق‌ها در زمان تولید تا نصب و راه‌اندازی باید در زمینه های مختلف از نظر استاندارد بودن مورد تست و آزمایش قرار بگیرند. یکی از تست‌های مهم که در هنگام ساخت تابلو برق باید انجام شود تست رنگ تابلو برق است. تست رنگ تابلو برق توسط افراد متخصص و با دستگاه‌های مخصوص انجام می‌گیرد. تا آخر این مقاله همراه ما باشید تا با تمامی اصول تست رنگ آشنا شوید.

رنگ تابلو برق

یکی از بخش‌های پر اهمیت ساخت تابلو برق رنگ کردن آن است. رنگ تابلو برق شامل چندین مرحله است. برای به دست آوردن یک رنگ استاندارد بر روی تابلو لازم است تمامی مراحل زیر ساختی رنگ تابلو برق به درستی انجام شوند. در صورتی که در رنگ کردن تابلو برق تمامی اصول به درستی رعایت شوند طول عمر تابلو برق بیشتر می‌شود، در واقع با این کار طول عمر تابلو برق را بیمه خواهیم کرد. معمولاً برای رنگ تابلو برق از رنگ‌های پودری که در انواع مختلف وجود دارند استفاده می‌شود. نکتة مهم دیگر در رنگ کاری تابلو برق میزان ضخامت رنگ است. بسته به شرایطی که تابلو برق در آن نصب می‌شود ضخامت رنگ روی آن نیز متفاوت است.

انواع تست رنگ تابلو برق

برای تست کردن رنگ تابلو برق چندین مرحله لازم است تا استاندارد بودن رنگ تایید شود. انواع تست‌هایی که بر روی رنگ صفحات تابلو برق انجام می‌شوند عبارت‌اند از:

تست خمش

دستگاه تست خمش رنگ ابزاری است که از آن برای بررسی میزان انعطاف پذیری و چسبندگی رنگ تابلو برق استفاده می‌کنند. در این نوع تست روی نمونه‌ای که همراه با صفحات تابلو برق رنگ شده است انجام می‌شود و در صورتی که در میزان استاندارد صفحات تابلو برق ترک پیدا نکنند از نظر میزان خمش تایید خواهد شد.

تست کراس کات

تست کراس کات تستی برای میزان چسبندگی رنگ تابلو برق مطابق با استاندارد ASTM D 3359-09 است. در این نوع تست به کمک یک خراش دهنده و چسب، میزان نیرو لازم برای کندن یا ایجاد خراش روی رنگ را محاسبه می‌کنند. روش کراس کات آسان‌ترین، ارزان‌ترین و سریع‌ترین روش برای تست کردن رنگ تابلو برق است.

تست ضربه

تست ضربه به منظور سنجش میزان مقاومت رنگ پوششی در برابر برخورد یک جسم سخت با آن انجام می‌گیرد. در این نوع تست وزنه با وزن مشخص و استاندارد در ارتفاع مشخصی آزاد شده و با صفحه رنگ شده برخورد می‌کند. در صورتی که هرگونه ترک خوردگی بر روی رنگ ایجاد شود تابلو برق بایستی مجددا رنگ آمیزی شود.

تست سالت اسپری

‌سالت اسپری برای تست خوردگی رنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این نوع تست میزان مقاومت پوشش به کار رفته برای تابلو برق بررسی می‌شود. تست سالت اسپری در سریع ترین زمان ممکن و بدون پیچیدگی انجام می‌شود.

تست سختی رنگ

تست سختی رنگ یا تست ساییدگی آن جزو تست‌های رنگ پودری بر روی تابلو برق است. این نوع تست که به آزمون سایش تبر مشهور است انواع ساینده‌ها با زبری متفاوت و مطابق با استاندارد تابلو برق بر روی پوشش رنگ قرار گرفته و با تعداد دور مشخص میزان سایدگی را بررسی می‌کنند. ساینده‌ها دارای وزن استانداردی هستند و در صورتی که تابلو در برابر ساینده‌ها مقاومت نداشته باشد مجدداً برای رنگ کاری برگشت داده می‌شود.

تست براقیت رنگ

میزان براق بودن یا نبودن رنگ تابلو برق تأثیر بسزایی روی آن دارد به همین خاطر لازم است تا میزان براقیت رنگ را با استفاده از براق سنج که یک وسیله آزمایشگاهی است تست کرد. این دستگاه معمولاً میزان براقیت رنگ را در سه زاویه 20، 60 و 85 درجه اندازه‌گیری خواهد کرد. این دستگاه با استفاده از نور منعکس شده بر اساس استانداردهای موجود میزان براقیت رنگ تابلو برق را مشخص می‌کند. دستگاه‌های براقیت سنج در انواع مدل‌های مختلف وجود دارند که با توجه به‌دقت اندازه‌گیری و قابلیت شارژ و میزان حافظه دسته‌بندی می‌شوند. با توجه به اینکه باید سطوح تابلو برق براق نباشند معمولاً از زاویه 85 درجه برای اندازه‌گیری استفاده می‌کنند.

تست ضخامت رنگ

برای تست ضخامت رنگ تابلو برق از دستگاه ضخامت سنج استفاده می‌کنند. ضخامت سنج دستگاهی است که سطوح مختلف میزان ضخامت رنگ را مشخص می‌کند. این دستگاه بدون آسیب رساندن به سطح رنگ ضخامت رنگ را بر روی نمایشگر دیجیتالی خود نشان می‌دهند. ضخامت سنج‌ها در انواع مدل‌های مختلف وجود دارند که می‌توان از آن‌ها برای انواع سطوح فلزی، آلومینیومی و… استفاده کرد. به طور کلی با دو روش زیر می‌توان ضخامت رنگ سطوح تابلو برق را اندازه‌گیری کرد:

  • روش التراسونیک: این روش زمانی کاربرد دارد که سطح تابلو برق غیر فلزی باشد. نحوه عملکرد دستگاه التراسونیک به این شکل است که به سطح مورد نظر یک پالس التراسونیک را تزریق کرده و با دریافت بازتاب و ثبت آن میزان ضخامت را تشخیص می‌دهد. این کار را با تبدیل بازتاب به فرکانس بالا انجام می‌دهد.
  • ضخامت سنج گردابی: برای تابلو برق‌هایی که جنس صفحه آن‌ها غیر آهنی، اما رسانا هستند از ضخامت سنج گردابی برای مشخص کردن میزان ضخامت رنگ استفاده می‌کنند، مانند تابلو برق‌های آلومینیومی و… . این ضخامت سنج را هنگامی که به سطح مورد نظر نزدیک می‌کنند بر روی سطح مورد نظر میدان مغناطیسی ایجاد می‌کند بازخورد این میدان توسط دستگاه مورد نظر اندازه‌گیری شده و اطلاعات کاملی را در اختیار کارشناسان قرار می‌دهد بدون آنکه به رنگ سطح مورد نظر آسیبی برساند.

مزایای تست رنگ تابلو برق

رنگ تابلو برق نقش اساسی در بالا بردن طول عمر تابلو برق دارد؛ بنابراین در هنگام تولید تابلو برق به تست رنگ آن توجهی خاصی می‌شود. مهم‌ترین مزایای این تست‌ها عبارت‌اند از:

  • تست حرارت تابلو برق سبب بالا رفتن مقاومت تابلو برق در برابر حرارت ناشی از تجهیزات برقی می‌شود.
  • تست ضخامت رنگ سبب بالا رفتن طول عمر تابلو برق در برابر شرایط جوی مختلف خواهد شد.
  • هزینه‌های مربوط به تعمیر و نگهداری تابلو برق را کاهش می‌دهد.
  • خطرات آسیب دیدگی را کاهش می‌دهد.
  • مانع از ورود رطوبت به داخل تابلو برق می‌شود.

در ادامه بخوانید: تابلو برق چیست؟ 0 تا 100 تابلو

صفر تا 100 تست رنگ تابلو برق

برای اینکه تست‌هایی که روی رنگ تابلو برق انجام می‌شود همگی استاندارد بودن رنگ را نشان دهند بایستی مراحل زیر ساخت رنگ به درستی و بادقت تمام انجام شوند همچنین انتخاب بهترین و مناسب‌ترین رنگ با توجه به شرایط مختلف تابلو برق جزو شروط مهم است. در صورتی که تابلو برق در هرکدام از تست‌های رنگ استاندارد نباشد برگشت داده شده و مجددا باید عملیات رنگ‌کاری روی آن انجام شود.

سوالات متداول

  1. تست رنگ تابلو برق به چه منظور انجام می‌شود؟

استاندارد بودن رنگ تابلو برق تاثیر بسیار زیادی روی بالا رفتن طول عمر آن دارد به همین خاطر پس از عملیات رنگ کاری تابلو برق بر روی رنگ آن تست های مختلفی به منظور تایید استاندارد بودن رنگ انجام می‌دهند.

  1. باید چه تست‌هایی روی رنگ تابلو برق انجام گیرند؟

تست براقیت * تست خمش * تست سالت اسپری * تست سختی * تست ضربه * تست کراس کات

  1. آیا تست ضخامت تابلو برق بدون تخریب رنگ انجام می‌شود؟

تست ضخامت با استفاده از دستگاهایی مانند ضخامت سنج التراسونیک و گردابی انجام می‌شود که هیچگونه آسیبی به رنگ تابلو برق نمی‌رسانند.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback

[…] در ادامه بخوانید: صفر تا 100 تست رنگ تابلو برق […]

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x